Berättelse om utställning av Tredje Testamentet på Styrsö sommaren 2009

 

Berättelse om utställning av Tredje Testamentet på Styrsö sommaren 2009

Tillfälligheter ledde till utställningen

Det hela började med att jag spontant kom i slang med en älskvärd man på båten till  Styrsö, i Göteborgs skärgård,  där jag bor. Vederbörande nämnde att han var med i en förening som driver öns museum och café. Någon dag senare fick jag en ingivelse att göra en utställning om Martinus verk i någon av dessa lokaler. Samma afton möter jag av en händelse mannen på båten och för tanken om en utställning på tal och får då telefonnumret till en dam som har hand om lokaliteterna. Då jag några dagar senare ringer henne skulle vi just på samma båt till Göteborg.

Jag tog med några broschyrer, gick ombord och kunde där i lugn och ro presentera den kosmiska världsbilden och lämna broschyrerna. Hon blev mycket positiv när hon fann att det var logik och kärlek bakom det hela och ville gärna låta mig göra en utställning.

Jag dolde ej Martinus påstående att hans verk är förklaringen av Kristi kärleksbudskap vilket inte avskräckte henne, kanske tvärtom, trots att hon var medlem i Svenska Kyrkan. Hon menade att det var bra om det blev en debatt, om kärlek och tolerans, på ön. Senare såg jag att broschyrerna hon fick av mig gått vidare till alla medlemmarna i föreningen. Jag fick uppfattningen att det inte var någon som satt sig på tvären beträffande utställningen.

Martinus världsbild börjar bli etablerad i denna värld

För att få disponera lokalerna måste man betala hyra. Det behöver man inte på biblioteken. Det var ju inte så lyckat. Men det gick. Jag stod för allt och gjorde allt själv. Detta även för att visa hur lätt det är att göra en utställning. När en fattig utlänning kan göra en expo på Styrsö, som många uppfattar som ett i hög grad kyrkligt område - kyrkan har affischer etc på många ställen och står bakom mången aktivitet - så kan alla göra utställningar överallt, ja, t o m i Vatikanen för nu att skoja litet.

Den eviga världsbilden börjar nu verkligen få fotfäste i Skandinavien.Tydliga tecken på detta är Jans och Thors utställningar, i Danmark resp Sverige. Om du, som läser detta, också vill göra en utställning, så finns det nu kompletta utställningar att låna samt även broschyrer för utdelning till intresserade. Förutom broschyrer på svenska hade jag även engelska och tyska med tanke på turister från skilda länder. Till min överraskning var det få utlänningar som besökte oss. Det var helt uppenbart att svenskarna var mest intresserade och framför allt de som var öppna för andliga och humana frågor. Jag hade inte inviterat vänner och bekanta utan vände mig uteslutande till dem för vilka Martinus världsbild är helt obekant.

Det började i Skandinavien

Kanske skall Martinus världsbild först göras känd i den lilla världen, Skandinavien?  Och kanske är det därför som de skandinaviska länderna har ett kors i sina flaggor?  Kanske är vår lilla fredade zon en slags födelsekuvös för den nya kärleksvetenskapen? Och kanske är avsikten med utställningarna att entusiasmera pionjärer som vill föra saken vidare? Ja, det var lite reflektioner. Jag hoppas naturligtvis att personer i övriga delen av världen snart tar vid och fortsätter informationsarbetet.

 

Bilder från utställningen:

En utställning står och faller med sina besökare. Utan information uteblir besöken. Jag satte därför upp affischer på anslagstavlor på Styrsö och i Göteborg. Dessutom sände jag också information till olika tidningars typ, "Vad händer", öns egen hemsida samt Göteborgs-Postens, Guiden mm. Det hade naturligtvis varit bekvämare med annonser, men ovanstående åtgärder var gratis.

 

 obergska 

På denne tavle ses en lille flyer jeg lavede til lejligheden med havet helt til højre og en indplastet A3 om udstillingen til venstre. Jeg har så skrevet datoer for rundvisninger med tusch ovenpå billedet. En enkel model. Jeg opdagede senere at jeg slet ikke havde behøvet at lave egne brochurer.Den lille flyer med havet og båden lavede jeg på en billig internetside og den viste sig at have samme foto i bagrunden som museets cafe havde på sit visitkort, så det passede jo uventet godt.

 

 

 

 

 posterstad

 

 

 

 

 

Her en opslagstavle i byen.

For at de ikke skulle regne bort satte jeg ofte sådanne opslag i plastchateqs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 plastchateq

De lokale turistkontorer fik også nogle brochurer liggende som folk kunne tage med sig. Det er ikke så dumt at tage ind på de store hoteller heller.

De fleste turister går ud fra turistkontoret eller hotellet. Herfra planlægger de deres ture ud og hjem igen, så det er her informationerne skal kunne findes på papir eller internet. 

Man kan altid lave sin egen brochure ved at sætte et klistermærke på en standardbrochure. Stiftelsen og Fonden i Danmark og Sverige hjælper gerne med brochurer på alle sprog, så egentligt skal der ikke så meget til. 

Det er i øvrigt ikke dumt at anvende samme brochurer mange steder så mennesker begynder at opdage det.

 

 

 

 

 

 anslagstavlaon

Det er ikke størrelsen det kommer an på ... eller?

Som det ses prøvede jeg mig frem med flere forskellige materialer. Men efter dette experiment er det nu min opfattelse, at det er bedst at anvende én og samme plakat - evt. i forskellige størrelse - overalt.

Alt taler for foredelen ved at anvende samme design, samme poster, og samme brochurer overalt, men alt skal jo afprøves, der er ikke noget der fødes færdigt.

 

 

 

 

 

 

 

 skiltet bakken

Der hører jo også lidt besværligheder til. I mit tilfælde var dette monstrøse skilt ved at tage livet af mig. 

Da jeg pludseligt fik at vide at jeg kunne låne det – kunne jeg kun transportere det på min cykel - på bro fra naboøen Donsö - øens taxi er ubetalelig.

Her skal jeg have det op ad bakken - og den er ret så stejl.

Nok bedst med en bil næste gang...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 obergskaoplakat

Öberska cafe og museum på Styrsö Bratten.

For hundreder år siden en smugkro drevet af en snedig kvinde, der uantasted af toldere og andre myndigheder, leverede sprit til hele skærgården

Her skulle eventyret begynde - fra sprit til spirit...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 affischtillverknanDet er som altid en god ide at være forberedt i god tid, at have afprøvet ophængning og have al ting parat inden så man ikke er så stresset og i sidste sekund.

Her er det en nytrykt plakat der skal trimmes til rammen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

opsatningsymboler

Første ophængningsforsøg. Billederne flagrer lidt og jeg hentede siden noget tape og fik dem helt tæt til væggen.

Det er godt at have god tid til sådanne opgaver. Det bedste er at have afprøvet det på stedet nogle dage forinden.

Jeg valgte at starte rækken af symboler med "intolerance". Det kan jeg jeg godt lide, fordi vi lever i konflikternes tid. Det er på høje tid denne viden kommer ud i verden.

Ved at starte udstillingen "Den røde tråd" med dette symbol får jeg også de to symboler 5 og 6 ved siden af hinanden.

Pga. placering af indgangsdøren til lokalet har jeg i øvrigt valgt at vise den røde tråd i retning mod uret og rundt på museet. 

 

 

 

 

 posterkok

Udstillingen satte jeg op samme dag som den skulle åbne d. 2o juni 2009.

Jeg havde nattevagt på jobbet hvorefter jeg kørte direkte til museet hvor jeg dagen i forvejen havde lagt alle  ting ind i tilstødende rum.

Jeg fik mere travlt end ventet med at sætte det hele op, da en lokal hjælper udeblev, hun skulle pludseligt på ferie...

som altid: DIY (Do it yourself).

Her er opsætningen i gang.

Plakaten th. fortæller om Martinus liv.

Den blev trykt hos en ven med en stor printer i Danmark og sendt herop dagene inden udstillingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 dorentilutstillningJeg ville have de to forside symboler til at hænge rigtigt ved siden af hinanden på endevæggen. På denne måde kunne de måske også give folk der gik forbi udenfor døren lyst til komme ind og studere nærmere.

Forneden ses en lille akrylholder med det svenske symbolkatalog. Det var der uventet stor interesse for - symbolkataloget var meget populært.

Jeg fik desværre ikke talt hvor mange folk tog, men jeg fik fylde den op en del gange i al fald. Der var næsten kun run på de svenske brochurer.

Akrylholderen kan i øvrigt købes for under 100kr og nu kan den også lånes hos Fonden eller Stiftelsen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

solvindue

Jeg valgte at starte udstillingen på midsommerdagen for symbolikkens skyld.

Endnu bedre havde det sikkert været i pinsen,  lyset fest og kulmination – symbolet for Guds almagt.

Det kan jo også være helt modsat. Når det er så varmt vil mange hellere være ude i solen, så det er ikke dumt at vise "den åndelige sol" og kærligheden frem i vinterhalvåret hvor folk trænger mest. Den der ikke ved hvad jeg mener skal blot tilbringe nogle mørke vintermåneder i mellem- eller nordSverige...

På den anden side er der ingen turister her på øen på vinteren.

 

Som det ses blev det lys i lys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 invigningmatÅbningsdagen...

En god ven, som i øvrigt ikke kendte til Martinus, ringede nogle dage forinden og tilbød at bage nogle sommerkager som vi så placerede i det lille køkken ved døren ind til udstilingen.

Dertil lidt frugtsaft i champagne glas. Og lidt skivede gullerødder med dressing og saftig vandmelon.

Planchen i baggrunden lånte jeg fra Stiftelsen i Göteborg. 

 

 

 

 

 

 

 

invigning

Folk er så beskedne så man skal sige til dem at de godt må tage for sig.

 

Mmm og tak til Mari!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 horna

Den indplastede udstilling som jeg anvender her kan hænges op vha. fiskesnører og kraftig tape! Man taper blot snorene fast på bagsiden af plancherne.

MEN check om tapen er god nok også når det er varmt. Jeg hængte nogle op hjemme hos mig selv ugen forinden for at chekke.

Den svenske udstiling "Den røde tråd" kan i øvrigt lånes på Stiftelsen i Göteborg eller hos Thor Gjörvad i Ängelsberg. Den danske lånes via Fonden.

 

 

 

 

 fonsterI vinduet en fin buket blomster fra den sidste udstiller en sangerinde, der udstillede sine fine akvareller ugen inden mig.

Efter nogle dage så buketten lidt gammel ud, men så kommer den her kvinde ind og siger at nu skal du vist have nye blomster og så går hun ned og kommer resolut tilbage med en helt ny buket og er snart hun borte igen uden at jeg helt fatter hvad der sker.

Jeg havde ikke spurgt hende, eller i øvrigt talt med hende overhovedet :) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Tak! horn1På bordet nogle åbne udgaver af Livets Bog. De fleste tager blot en bog op og læser i, så det er godt hvis det kun er Martinus egne bøger, det er jo næsten ligegyldigt hvilken side man "tilfældigt" slår op på...   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hornet

I næste lokale passede det også vældigt godt at have symbolerne ved siden af hinanden tre og tre. 

Her er det de tre symboler om verdensstatens skabelse til højre og til venstre de tre symboler, der forklarer hvad der sker når mennesker anvender bønnen.

Placeringen gør det let at følge udviklingen fra det ene symbol til det andet. 

 

 

 

 

 

 

 

 musikkenHer satte jeg to pc højtalere distræt bag denne stander med brochurer.

Jeg satte den gamle discman på repeat og lod en cd med harpespil og bølger der ruller ind på stranden ledsage udstillingen.

Nogle besøgere troede nok at det var det rigtige hav de hørte for det kunne de se ud af det åbne vindue... 

 

 

 

 

 

 

 

folkoskilt

Det store skilt står præcis udenfor udstilingen på stien der fører fra båden ind på øen.

MEN ... det var helt tydeligt at mange slet ikke så skiltet selvom det var så stort at det næsten stod i vejen for dem.

Det virker som at nogle ”skulle” se skiltet og andre ikke”. Skiltet var 70 gange 100 cm stort.

Det vigtigste er nok ikke at gøre DTT synligt rent fysisk, men at gøre det synligt på rette sted.

 

 

 

 

 

 

 skiltbratten

Skiltet fra den anden side med havnen og Styrsøbådene i baggrunden.

Bådene til og fra Saltholmen i Göteborg bringer masser af turister når det er godt vejr.

På skiltet, som jeg lånte af en nedlagt hundepension, satte jeg et lille grønt papir så man kunne læse hvad der skete præcist dag fpr dag.

Og på den grønne pil skrev jeg at udstillingen også var engelsk og tysk. Folk kan se udstillingen med en oversat introduktion i hånden. Så let.

 

 

 

 saltholmen

Her er det Saltholmen hvorfra bådene går til Södra Skärgården/Styrsö

Det er virkeligt en myte at folk har så meget imod navnet Det Tredie Testamente.

Det er tværtimod en stor fordel at kunne udstille de kosmiske analyser helt utilsløret så de kan lyse og stråle sin vejledende inspiration på de kærlighedshungrende mennesker. De andre går ubekymrede videre.

 

 

 

 

 

 

 

 

   klippor 

Efter jeg havde lukket udstillingen om aftenen kunne jeg spadsere ud i solnedgangen til lyden af sølvsmedenes summende parringsdans over hovedet.

En aften kom en brun mink forbi på klippen under mig - slæbende på en stor fisk den lige havde hentet. Her er også sæler.

På vejen ud til klipperne kan en hugorm ligge og sole sig på stien. Så går man udenom, den rør sig ikke.

 

 

 

 

 

 

 

En morgen havde et hjortepar sovet over i haven. De vejrede noget, men kunne ikke se mig inde bag vinduet. styrsofoto Guds fred.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Människor på utställningen:

Genom utställningen kom jag i kontakt med många spännande människor som här fick en chans att ogenerat berätta om egna upplevelser, eftersom de kände sig hemma här och fritt kunde tala om andliga ting. T ex var det en kvinna som vid tre olika tillfällen varit en hårsmån från döden, men varje gång blivit mirakulöst räddad. Vid ett tillfälle när hon var ute och cyklade höll hon på att kollidera med en bil då hon liksom av osynliga händer lyftes över bilen och mjukt landade bakom den och kunde fortsätta cykelfärden som om ingenting hänt. En annan kvinna fick besök av sin avlidne man.  

De flesta besökarna kom ensamma, parvis eller tre åt gången. Endast när det var föredrag kom det flera på en gång. Det är bra med "drop in"- besökare för då kan man vara mera personlig och "skräddarsy" svaren medan det blir mer generellt när man vänder sig till större grupper.

Kommentar från en kvinna: "Martinus - det namnet kommer jag aldrig att glömma. Detta är helt unikt, hur kan han ha skapat detta redan 1920?"

En flicka kommer och får en kort muntlig introduktion och verkar förstå den direkt.
Ja,  jag fick i varje fall intrycket att kontentan av huvuddragen gick rätt in. MEN jag lade också märke till, att hon inte orkade läsa längre texter. Jag tror det är angeläget att försöka ge en muntlig överblick med ord som passar vederbörande. Långa utläggningar behövs inte. Det räcker med de mindre översikterna som finns i broschyrerna. Det underlättar också för informatörerna.
Broschyrerna visar att det går att presentera den kosmiska världsbilden utan att krångla till det.
Det är inte så pedagogiskt att börja med att kasta 44 böcker i famnen på folk...

På utställningen bemödade jag mig om att enkelt och kortfattat redogöra för huvuddragen i
Tredje Testamentet. Det beror naturligtvis på situationen, men här är ett exempel:
"Detta är ingen normal utställning av bilder. Dessa symboler är inte gjorda för att vara vackra.
De är gjorda för att illustrera och förklara en helt ny världsbild som är evig. Att den är evig innebär att den aldrig börjat utan alltid funnits och alltid kommer att finnas. Här presenteras den eviga världsbilden, där reinkarnationen ingår samt ödeslagen som visar att allt vad vi tänker, säger och gör kommer tillbaka till oss i detta eller kommande liv. (Här pekar jag på omslagssymbolerna som summerar hela den kosmiska livssynen).

Här får vi förklaringen på mörkret och lidandet, på ett sätt som människan aldrig tidigare fått - och samtidigt beviset på, och förklaringen av, Kristi ord om att älska sin nästa som sig själv. Ödesbågarna visar här tydligt att mörkret befästs när man svarar med samma mynt (baksidessymbolen) medan framsidans symbol illustrerar att enda sättet att bryta ett ont mönster är att möta ont med gott, dvs med förståelse och förlåtelse. Därmed får kristusmissionen sin slutgiltiga förklaring. Tredje Testamentet är alltså den i Bibeln bebådade "Talesmannen den helige Ande".

Reinkarnationen förklarar utvecklingen, alltså varför människor är olika. Därmed reduceras mänsklighetens största missförstånd och konflikter, intoleransen som är roten till allt ont." (Här pekar jag på utställningens första symbol. Resten kan de själva läsa).

Jag berättade också lite om Martinus. Varifrån hans nya vetande kom. Om hans torftiga uppväxt och elementära skolgång, hans hemliga religiositet och tankar om prästens ord om barn födda utom äktenskapet. Allt detta var viktiga detaljer som speglade deras egen misstro till den traditionella förklaringen av himmel och helvete. De flesta blev lättade när  de fick helt nya förklaringar.

Tre kvinnor kom försynt in. Den yngsta kunde vara 45 och den äldsta 75+. Då de börjar fråga uppstår den speciella atmosfär som när man plötsligt förstår lite djupare vad det handlar om. Den ena frågar om detta är new age och jag svarar att Gud brukar vara bortsorterad i den rörelsen medan TT däremot leder folk till ett personligt gudsförhållande. Jag berättade även om Martinus hållning till Gud, om hans tanker om Gud i barndommen, om mötet med prästen och att han efter sin invigning förklarade sig vara ett med Gud. Jag visste inte hur de skulle uppfatta detta men det visade sig vara en bra öppning för de frågade och lyssnade, om och om igen. En av dem kommenterade den nya affischen, den med böckerna och världsalltet, som stod utanför caféet,
med orden: "Det var den som gjorde att vi gick in, det såg spännande ut". Just innan de går säger den äldsta något i stil med: "Ja, egentligen skall man ge allt man har till dem som behöver det. Det är ju det som är kristendom...."

En fransyska besöker oss. Hon verkar mycket human, men har en våldsam aversion mot alla religioner. Det är bara män säger hon: "De vill ha makt, de släpper aldrig makten, det ligger i deras natur, se bara i Iran." Hon var nog human, men var kanske för allergisk mot det andliga så hon var föreföll inte vara mottaglig just nu, fick tanken att en kvinna skulle ha gjort introduktionen?

Jag gjorde också ett allvarligt fel på utställningen.

En dag kom en danska och en svenska samt den sistnämndas föräldrar. Efter en stund får jag klart för mig att flickorna var mer än vänner. Modern frågar vad symbolerna handlar om och när jag förklarar detta förnimmer jag ett visst motstånd och vet inte riktigt vad som sker. Då jag nämner Kristus backar hon och jag förstår att hon är traditionellt kristen och inte har behov av dessa nya tankar. Fadern är blott ett bihang och jag får ånyo uppfattningen att flickorna är mer än vänner. Mamman, som dominerar, går ut och de övriga följer efter. Felet jag gjorde var, att jag inte förklarade den nya sexualiteten för de båda väninnorna. Att de var helt normala och "organiskt korrekta" och i fullständig harmoni med Kristi uppmaning att älska sin nästa oavsett kön. Jag tror flickorna skulle anammat logiken. Vad modern tyckte var oväsentligt, utställningen var ju inte något för henne. Men för väninnorna hade det kanske varit en lättnad och en befrielse från banden under "toffeln". När man står på en utställning gäller det att vara vaken och inte vara upptagen av annat.

Två män, som nog också var mer än vänner, något som jag i alla fall gissade, kom in. Vi hamnade i ett samtal om religion och jag menade att kristendomens facit inte är felaktiga, men att de tillpassats en ålderdomlig äktenskapsmentalitet. Än en gång pekade jag på symbolen på GT i vilken Moses är äktenskapets profet och den andra, NT som representerar Kristi allkärleksideal. Kristus talar om att älska sin nästa. Han säger inte att man enbart skall älska sin make eller maka. Och själv var han inte gift. Och så var det ju något med "den älskade Johannes". Då sken de unga männen upp, tydligen överraskade av detta och blev nu mycket intresserade av Martinus verk och ville ha broschyrer. De sa att dom skulle komma tillbaka. Enligt min mening är detta ett exempel på "den goda jorden" för den nya världsimpulsen. För sådana människor rör sig tillgången till de  kosmiska analyserna om ren överlevnad.

De flesta, som besökte utställningen var verkligen positiva, vilket självklart gladde mig.

Men alla var inte begeistrade. En dag kom en dam och sa mycket förnärmat: "Det finns inget Tredje testamente om Jesus Kristus. Jag fick inte en syl i vädret men visade henne framsidan på LB och invände milt att det kunde hon kanske själv se. Men då knyckte hon på huvudet och gick förargad ut. Jag skulle självklart i stället sagt: "Hur kan ett verk, som i allt befäster att Kristi ord och handlingar är logiska och sanna, vara emot Kristus? Och hur kan en sådan förklaring vara annat än uppfyllelsen av profetian om "Hjälparen, sanningens Ande" som skulle komma och förklara Jesu ord, rättfärdiggöra honom och leda framtidens människor till hela sanningen som dom inte kunde ta emot då."
Det är alltid lättare att efteråt komma på vad man borde ha sagt även om jag inte tror att det ändrat något. Hon var, som jag bedömer det, inte mottaglig för det kosmiska. Så grogrunden för den nya säden var ännu inte gynnsam. Men valet, att besöka utställningen, var hennes eget.

Man skall inte tvingas till någonting i livet, men om hon ställt frågor skulle hon naturligtvis fått svar. Ja, sådana situationer är ju strålande utmaningar, att försöka finna ett selektivt svar. Folk tror man i vissa frågor är svarslös, men i stället kan deras fördomsfulla frågor och intolerans bli besvarade med en logik de inte tidigare mött.

Kanske ligger det något i detta att kristendomen föddes in i judendomen. Jesus gick ju in i synagogorna och predikade, liksom han i mötet med de skriftlärda fick möjlighet att demonstrera kristendomen. Man kan och skall inte försöka överbevisa de troende. Tvärtom. Detta är ju inte skrivet för dem. De har sitt livselixir vilket är helt perfekt och som det skall vara. Men man skall ej heller ge efter för deras övertro. Man kan alltid vänligt och bestämt hävda sin mening för det finns kanske andra i omgivningen som är med i processen....  Alla logiska, kärleksfulla och seriösa svar vinner ny terräng för den nya världsimpulsen i den gamla världen.

Nej, vi har verkligen inte något att skämmas för när vi informerar om TT. Förklaringen av utvecklingen avlägsnar all grund till vrede och intolerans på vår jord. Med ett sådant budskap finns det ingen anledning att vara tillbakadragen av rädsla för att väcka lite förargelse....

En kvinna, som var intresserad, hade dragit med sig sin motvillige man. Han var vetenskapligt intresserad. Jag talade om logiken i världsalltet. Om skillnaden mellan den fysiska vetenskapen:
allt som rör sig, allt vi kan se, väga och mäta och så den andliga vetenskapen: om vem som är upphovet till rörelsen och materien och varför. Han såg skeptisk ut. Då sa jag: Se t ex Jorden som rör sig i en fast, konstant bana runt solen och tack vare detta garanterar vårt livsrum." "Hallå där" sa han då och tog över med förklaringen att Jorden absolut inte rör sig i en fast bana, utan avviker på grund av skilda orsaker. Jag hade alltså kommit in på ett område som jag inte är specialist på. Jag vet ju inte något om detaljer som jordens bana. Detta hör en till en helt annan kompetens. I detta ämne var han mycket mera orienterad än jag.

Den andliga vetenskapen handlar om det andliga/moralen, som är området för dess auktoritet. Det är religionen som vetenskapliggörs nu. Övrigt får annat fackfolk ta hand om. Han kunde lätt tro att det var Martinus logik som haltade, så det är alltid viktigt att vara helt precis med vad man vet och ej vet. Ett svar kan vara lyckat eller motsatsen, men är man ödmjuk är det ingen fara. Äkta vetenskap är ödmjuk.

En del äldre människor kom och de var glada för att de kunde sitta ned och vila sina ben medan de tittade på symbolerna som de i övrigt också kunde studera i broschyren. Det är smart med denna utställningsbroschyr, som man nödvändigtvis inte behöver läsa vid besöket utan kan spara tills man kommer hem och på så sätt få en repetition och innehållet förankrat.

Jag fick en del frågor rörande min egen hållning till projektet - varför jag gjort denna utställning och vad jag personligen tyckte om världsbilden. Då en skeptisk besökare sporde: "Tror du själv på det här?" svarade jag: "Ja, jag menar att det är logiskt att det jag säger och gör kommer tillbaka till mig själv. Det är en livssyn jag praktiskt kunde använda redan som lärare i den danska folkskolan. Det var väldigt motiverande." Ärliga svar skapar kontakt. Jag talade om ämnet med utgångspunkt från mig själv och markerade tydligt om det var mina egna tankar eller Martinus.
Broschyrerna garanterar att det alltid finns en neutral, saklig beskrivning som folk kan ta med hem.

Det muntliga är helt avgörande på en utställning. Man kan erbjuda guidade visningar och föredrag. Det är möjligt att utställningen kan förbättras. Att texterna slipas så folk ännu bättre kan förstå innehållet. Och för de flesta är nog den personliga kontakten angelägen. Det var t ex en person som sa: "Jag tror inte jag hade förstått detta utan dina förklaringar." Man får också minnas att vi är mer eller mindre verbala. En introduktionsfilm skulle nog också vara till gagn.

En dag kunde jag inte alls vara på utställningen. Jag endast öppnade den på morgonen och stängde den på kvällen och vid båda tillfällena kom det en person som var genuint intresserad. I övrigt kom inga besökare under hela dagen. Det är ganska märkligt att de två som kom, kom så lägligt!
En annan dag kom det ej heller några besökare så då passade jag på att läsa en bok. Ja, så kan det också gå. Vid ett annat tillfälle kom några barnfamiljer, men de var inte särskilt intresserade. De verkade inte förstå vad det handlade om.

Vid en visning hade jag sex besökare. En av dem kom före de andra och jag startade visningen omgående innan de andra anlänt. Jag trodde knappast någon mer skulle komma, för det var mycket varmt den dagen. Efter en kort introduktion gick besökaren, det var nog. Men så kom de andra och de var mycket mera intresserade. Trots den nästan outhärdliga värmen var intresset på topp under hela visningen. Det var uppenbart att dessa människor var verkliga sökare, för vilka det var angeläget att få brännande livsfrågor förklarade och visningen kom att sträcka sig över flera timmar. Inte för att det var min önskan utan därför att de fortsatte att ställa frågor. Och det var härligt. En av besökarna som höll på med yoga sporde skeptiskt: "Jag har läst att Martinus är emot yoga." Jag förstod att detta var en avgörande fråga för henne och berättade om skillnaden mellan att idka andliga övningar i östern under ledning av seriösa mästare och den moderna tidens fallgropar i form av profit andligt förfänge etc. Jag citerade Martinus råd att ägna sig åt övning i nästakärlek, som är den högsta formen av yoga. Jag förklarade att denna leder till högsta sundhet i både kropp och själ, ty med den hållningen kommer man på våglängd med världsalltets grundton, kärlek. Jag gör själv lite yoga, men använder inte mantra som kan attrahera andliga varelser vilka eventuellt kan besätta en. Däremot är det helt riskfritt att istället be direkt till Gud utan omvägar. Och det är säkert inte fel att be om beskydd.

Jag behöver inte låtsas vara någon annan än den jag är, varför det är viktigt att tydligt skilja mellan vad som är hämtat i TT och vad som är mina egna tankar och teorier. I ovan nämnda samtal kom vi in på många ämnen, som var helt nya, för en del besökare. T ex polförvandlingen som var angelägen för vissa, att få veta något om, och som inte uppfattade det som överdos. Här finns inga regler. Naturen bestämmer.

En gäst på utställningen hade genom en vän hört talas om Martinus. Samma dag ... ser hon en affisch eller text där hon känner igen namnet och får då tanken att detta kanske är ett tecken som hon måste kolla. Detta fick mig att tänka på att man ej behöver invitera vänner, bekanta och familjemedlemmar till utställningarna. I bästa fall kommer de av ren artighet medan de som har beredskap för ämnet nog uppfångar signalen såvida informationen om TT är tydlig.

I övrigt var det ingen på ön som tittade snett på mig när jag presenterade utställningen, de flesta moderna människor är nog ganska likgiltiga - tillsvidare...       

Søren Jensen